Köpvillkor

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Minsta order värde 100kr+ frakt. Vi skickat endast inom Sverige.

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Verktygsvaruhuset enligt vår integrititspolicy. 
Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för information/nyhetsbrev. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Vi på Verktygsvaruhuset.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av skydd. Vi skulle aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag.

Kort beskrivning. Vi lagrar dina personuppgifter såsom namn, mejl, adress och mobilnummer i syfte för:

  • Att du skall kunna få bekräftelser och information/nyhetsbrev
  • Att Vi Verktygsvaruhuset skall kontakta dig som kund.

Personuppgiftansvarig: Verktygsvaruhuset.se  ägare Örebro Säkerhetscenter AB 556709-0583 med adress Nastagatan 8, 702 27 ÖREBRO är personuppgiftsansvarig för företaget behandling av personuppgifter. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.


Betalningsalternativ:

Vi använder oss av Svea Bank som betalnings tjänst. med svea Bank så kan du välja mellan  att betala med kort, direktbankbetalning, faktura eller delbetalning samt swish. Fakturabetalning och delbetalning är endast möjligt för boende i Sverige.

Betala med kort

Betala med Visa eller MasterCard konto-/kreditkort tryggt och säkert över Internet direkt i samband med din beställning. Din betalning förmedlas av Svea Banks säker kryptering. Svea uppfyller kraven för PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Dina kortuppgifter sänds direkt till banken och kan ej läsas av annan än din bank. Låskompaniet.se hanterar inga kreditkortsnummer. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning. Vid betalning med konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Betalning via Svea sker till Låskompaniet.se som äger varumärket Låskompaniet.se och denna webbplats. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com. Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.

Betala med direktbankbetalning

Vi accepterar direktbankbetalningar från Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Alla köp kopplas genom Svea Bank ABs säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Svea och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL. Verktysvaruhuset.se får aldrig ta del av denna information. Direktbetalning via internetbank är avgiftsfri. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com.

Betalning med faktura:

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Låskompaniet.se överlåtna till Svea Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.  Fakturavilkor

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvilkor: Förfallodaum och övriga vilkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.


Delbetala din beställning 

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

-Faktura och betalnings frågor kontakta Svea bank direkt : Tel. 08-51493113 eller Mail: swp@svea.com



Leverans - fraktkostnad 

Normal leveranstid inom Sverige till ditt lokala utlämningsställe är 1-3 dagar 

Vi skickar alla våra varor med PostenNord. 

Postpaket (MyPack): Du hämtar ditt paket på närmaste uthämtningsställe. Du kommer att få ett sms och ett mail skickat till dig när ditt paket är redo för upphämtning. Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket.  Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app.

Mindre paket levereras direkt i din brevlåda med PostNord varubrev.

Företagspaket : Levereras till bemannad företagsadress mellan 07.00-18.00 (ej privatpersoner) Om du är enskild firma sågår detta fraktalternativ ej att använda, dåkrävs det företagsnamn för denna tjänst. Vi kommer att skicka orden som postpaket tillutlämningställe. 

Mypack HOME :  Vi skickar våra paket med kvittenskrav som standard. Du behöver alltså vara hemma för att ta emot paketet.  Leverans gäller till port/tomtgräns. Inbärning ingår ej. Leveranstid 1-4 arbetsdagar, Du aviseras i PostNord App och via sms/e-mail och kan välja dag och tid för din leverans och om du vill få ditt paket levererad utanför din dörr eller ditt ditt närmsta PostNord ombud. 

Om du bor på en ö och posten inte kan leverera till din adress kommer ditt paket att leveras till närmaste postombud.


Fraktkostnad:

  • Postpaket My pack 79 kr
  • Företagspaket 99 kr 
  • Mypack Home 149 kr
  • Hämtas i Butik i Örebro: Gratis*

Ordinarie fraktavgift motsvarar det billigaste leveranssättet som är tillgängligt för dig i kassan. Vi erbjuder även ytterligare leveranssätt tjänster som företagspaket, mypack home. Din beställning kan delas upp i flera paket och flera leveranser.

*Ni kan även hämta er beställning i Örebro. Butiken Örebro Säkerhetscenter AB. Nastagatan 8, 702 27. Örebro. ni får mejl när ordern är finns att hämtas. - du måste visa upp en giltig legitimation för att hämta ut paket i butiken. 


Ej uthämtat paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnad för den handteringen som uppstår vid ej uthämatde paket (returfrakt, expeditionskostnad etc) Därför tar vi ut en avgift per paket om ej paket hämatas ut. Försändelsen ligger 7 dagar innan den retuneras till oss. Obs därför att om du ångara ett köp och vill retunera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter retunera enligt beskrivning ovan. Outlösta paket omfattar ej ångerrätten enligt Distans -och hemförsäljningslagen.

För ej uthämatde paket innehåller tillverkade varor efter kunden beställning som anskaffningsvaror gäller följande: Retunerade varor som inte går att säljas vidare som kommer i retur kommer att debiteras kund (återbetalas inte) . Om ni önskar nya varor så får ni lägga en ny order och betala för dom nya varorna och de som har retuneras.

Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app. 

- För ej mottaget paket Mypack Collect debiteras 300 kronor

-För ej mottaget paket Mypack Home / Parcel (hem och företagspaket) debiteras 500 kronor

- För ej mottaget paket Pallförsändelser debiteras 1000 kronor.


Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar (lika låsning, enl nyckel nummer) eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. eller anskaffnings varor (beställning vara). 

Retur gäller inte om du som kund registrerat maskiner hos Makita. 

Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning inom 14 dagar från att DU mottagit ditt paket.

Du betalar returfrakten. Vid retur av postpaket uppgår returfrakten till 99 SEK per paket. Ett postpaket är ett paket som du exempelvis har fått hem i brevlådan, hämtat hos ombud vid retur av större/tyngre varor så har dom en returkostnad på  från 199 - 599k. se nedan text vid retur.

Returfrakten dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka. 

Vid retur av produkt fyller ni i formuläret under fliken kundtjänst  Reklamation och Retur Här. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Ångerrätten gäller inte om:

  • Om du registrerade maskiner hos Makita.
  • Du har använt produkten
  • Eventuell plombering har brutits
  • Förpackningen har brutits i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper och funktion.
  • Anskaffnings varor och reservdelar. 
  • Varor som tillverkats enligt kundens begäran.
  • Outlet varor. 
  • Demomaskiner



RETURER

Vid en retur måste man göra en returanmälan på webbutiken under kundtjänst. Returer som skickas tillbaks till oss utan godkänt returnummer accepteras ej.  

Vid godkänd retur returanmälan får ni ett returnummer och en retursedel på mailen.

Retur Kostar :

99kr (under 5 kilo) per paket. 

199kr (5-10 kilo) per paket. 

299kr (10-20 kilo) per paket. 

599kr (pall) 

Tänk på att Din beställning kan vara upp delat i flera paket.

Vid en retur så får du givetvis öppna förpackningen försiktigt och undersöka varan men inte använda den. Är varan inte i säljbart skick så får du inte hela varans värde tillbaka. Vid en retur ska alltid kunden bifoga ett giltigt köpbevis, lägg med en kopia på följesedeln i paketet. 

För företag så återbetalas inte ursprunglig frak.

Återbetalning sker senast inom 14 dagar men först efter att de retunerade varorna kommit till oss tillhanda i oskadat skick. . – Verktygsvaruhuset ansvar EJ för påminnelseavgifter etc


Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.